مقالات

تراشه‌های Intel Tiger Lake-H ژوئن امسال از راه می‌رسند؟

تراشه‌های Intel Tiger Lake-H ژوئن امسال از راه می‌رسند؟  XMG به‌تازگی اعلام کرده است که تراشه‌ی هشت هسته‌ای کلاس لپ تاپ تایگر لیک H اینتل احتمالا اواخر سه‌ماهه‌ی دوم سال ۲۰۲۱ عرضه می‌شود.

یکی از نمایندگان XMG با انتشار پستی طولانی در ردیت، جزئیاتی از وضعیت فعلی موجودی کارت‌های گرافیک سری Nvidia GeForce RTX 3000 و پردازنده‌های مرکزی سری AMD Ryzen 5000 (که با کدنام Cezanne شناخته می‌شوند) ارائه داد. در نظر داشته باشید که نماینده‌ی XMG صرفا درباره‌ی وضعیت این برند صحبت می‌کند و آنچه درادامه‌ی این مقاله می‌آید، شامل برندهای دیگری که قطعات سخت‌افزاری عرضه می‌کنند نمی‌شود.

براساس گزارش VideoCardz، اینتل چند هفته پیش در جریان برگزاری CES 2021 مدل جدید تراشه‌های نسل یازدهمی سری تایگر لیک را با نام Tiger Lake-H35 معرفی کرد. خانواده‌ی H35 شامل تراشه‌های چهار هسته‌ای است و لپ‌تاپ‌های گیمینگ فوق باریک و قابل‌ حمل را هدف قرار می‌دهد.

تیم آبی در همان نمایشگاه پردازنده‌ی هشت هسته‌ای خود را نیز به ‌نمایش گذاشت؛ اما زمان عرضه‌ی این تراشه را اعلام نکرد. براساس پستی که توسط نماینده‌ی XMG در ردیت منتشر شده است، تراشه‌های سری Tiger Lake-H اینتل قرار است در پایان سه‌ماهه‌ی دوم سال ۲۰۲۱ از راه برسند؛ یعنی ماه می (اردیبهشت و خرداد) یا ژوئن (خرداد و تیر).

در حال حاضر مشخص نیست وضعیت ویروس کرونا در دنیا به چه صورت پیش می‌رود؛ اما احتمال دارد اینتل از شرکای تجاری خود بخواهد که لپ تاپ هایشان را در جریان برگزاری نمایشگاه کامپیوتکس (Computex) به ‌نمایش بگذارند؛ این نمایشگاه در اوایل ماه ژوئن (اواسط خرداد) آغاز می‌شود.

در بخشی از پست منتشرشده توسط XMG آمده است که لپ‌تاپ‌های شناخته‌شده‌ی فعلی این شرکت به‌ غیر از مدل CORE 14 صرفا زمانی با تراشه‌های تایگر لیک عرضه می‌شوند که مدل‌های ۶ و هشت هسته‌ای پردازنده‌های تایگر لیک H45 در دسترس قرار بگیرند. نماینده‌ی XMG می‌گوید عرضه‌ی رسمی H45 هنوز اعلام نشده است؛ اما براساس شایعه‌ها، این تاریخ برای اواخر سه‌ماهه‌ی سوم امسال تعیین شده.

XMG ادامه می‌دهد: «ما برنامه داریم که در زمان مناسب،‌ چندین خانواده از محصولات XMG را از تراشه‌های سری کامت لیک (Comet Lake) به تراشه‌های سری تایگر لیک H45 منتقل کنیم. در برخی از خانواده‌ها ممکن است پردازنده‌های ای ام دی سزان و اینتل تایگر لیک ارائه شوند. اما برنامه‌ی دقیق مدل هر لپ تاپ و تاریخ عرضه، هنوز مشخص نشده و زود است بخواهیم در این زمینه حرف بزنیم.»

مدتی پیش AnandTech گزارشی منتشر کرد که عرضه‌ی رسمی تراشه‌های تایگر لیک سری H در سه‌ماهه‌ی دوم سال جاری میلادی، محتمل است. کارشناس AnandTech در آن زمان نوشت: «اینتل می‌گوید این پردازنده‌ها قرار است در سه‌ماهه‌ی نخست ۲۰۲۱ تولید و عرضه شوند؛ موضوعی که احتمالا نشان می‌دهد محصولات مجهز به تراشه‌های موردبحث در سه‌ماهه‌ی دوم به بازار خواهند آمد.»

اینتل رسما تأیید کرده است تراشه‌های سری تایگر لیک H می‌توانند به سرعت کلاک چند هسته‌ای ۵ گیگاهرتز دست پیدا کنند. این احتمالا بدین معنی است که تراشه‌ی پرچم‌دار جدید کلاس لپ تاپ اینتل با توان طراحی حرارتی (TDP) حدودا ۴۵ وات (شاید Intel Core i9-11980HK) می‌تواند روی حداقل دو هسته‌ی خود به سرعت کلاک ۵ گیگاهرتز دست پیدا کند.

پردازنده‌های این سری دارای حداکثر ۲۰ لاین PCI Gen 4.0 هستند که مستقیما به CPU متصل شده است. این یعنی در تراشه‌های جدید اینتل می‌توان از تمام مزیت رابط گرافیکی PCIe Gen 4.0 x16 و همچنین NVMe PCIe Gen 4.0 x4 به‌صورت هم‌زمان استفاده کرد.

برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.